Moje Artykuły

Precedencja w biznesie – czyli o tym kto pierwszy, komu i dlaczego

Z badań wynika, że w skali od 0-100, gdzie 0 to kraje egalitarne a 100 hierarchiczne, Polska otrzymuje 68 punktów. Oznacza to, że bliżej nam do krajów, które przywiązują wagę do hierarchii w relacjach służbowych, a co za tym idzie, oczekujemy od siebie konkretnych zachowań i znajomości zasad precedencji. O tej i innych kluczowych zasadach w budowaniu relacji służbowych w Polsce w artykule „Precedencja w biznesie”.

Etykieta podczas przyjęć i spożywania posiłków

Oficjalne przyjęcia oraz spożywanie wspólnych posiłków z naszymi biznesowymi partnerami to doskonały sposób na to, by w swobodniejszy i bardziej przyjemny sposób nawiązać relacje zawodowe. Znajomość etykiety oraz zasad savoir-vivre’u w takich okolicznościach doda nam pewności siebie i sprawi, że z łatwością będziemy mogli połączyć przyjemne z pożytecznym. Co oznacza zasada BMW, do czego służą poszczególne sztućce i jaka jest rola gospodarza – to tylko nieliczne aspekty, z którymi warto zapoznać się, zasiadając do biznesowej kolacji.

Co kraj to biznesowy obyczaj

Kultury propartnerskie, protransakcyjne oraz umiarkowanie protransakcyjne – czym się od siebie różnią i jaką my reprezentujemy? O tym jak przygotować się do współpracy z międzynarodowym partnerem, reprezentantem innej kultury prowadzenia biznesu i jakie środki podjąć by ta relacja była jak najbardziej owocna dla obu stron? Akceptacja odmienności zwyczajów często sprawia wiele problemów. Należy mieć jednak jej świadomość, by odnaleźć możliwości dotarcia do wspólnego celu i kompromisu.

Różnice kulturowe w wybranych krajach europejskich

Relacje z krajami europejskimi w odróżnieniu od Bliskiego i Dalekiego Wschodu nie powinny stanowić dla nas szczególnego wyzwania na płaszczyźnie biznesowej. Zazwyczaj posługujemy się podobnymi schematami zachowań oraz przestrzegamy zbliżonych do siebie zasad. Warto mieć jednak na uwadze, że choć geograficznie i kulturowo nie poróżniają nas istotne aspekty, tak w rzeczywistości każde z europejskich państw wykształciło swój indywidualny styl budowaniu relacji z kontrahentami, stosunku do hierarchii czy sposobie komunikowania się.

Świat arabski a polska kultura biznesu

Organizując biznesowe spotkania z partnerami arabskiego pochodzenia oraz wyjeżdżając w służbową podróż do krajów bliskiego Wschodu, często zderzamy się z szeregiem wątpliwości – jakie standardy zachowań funkcjonują w danym środowisku, jak odpowiednio dostosować się do naszego rozmówcy i wreszcie, co zrobić, bądź czego unikać, by nieświadomie nikogo nie urazić. Poznaj kluczowe zasady gwarantujące nam umiejętne i skuteczne budowanie relacji z Arabami.

Mowa gestów

Komunikacja niewerbalna to bardzo ważny aspekt podczas budowania relacji, nie tylko tych na płaszczyźnie biznesowej. Ujawnia niewypowiedziane emocje, pewność siebie, wyrazy sympatii oraz intencje rozmówcy. Niesie jednak ze sobą szereg niebezpieczeństw, z którymi związany jest głównie brak odpowiedniej interpretacji. Jak się okazuje, w zależności od położenia geograficznego i kultury, gest mogą być zupełnie odmiennie interpretowane. Sprawdź jakie gesty niosą za sobą ryzyko popełnienia faux pas.

Netykieta na co dzień

Czym różni się e-mail od korespondencji klasycznej? Czy istnieje ciche przyzwolenie na nieprzestrzeganie zasad etykiety i savoir-vivre’u na płaszczyźnie komunikacji internetowej?
Często zapominamy bądź świadomie pomijamy pewne zasady, które powinny być stosowane także w oficjalnej korespondencji mailowej. O „Witam” oraz innych internetowych pułapkach, przez które można (z)ręcznie zaplątać się w sieci – Netykieta na co dzień.

Etykieta telefoniczna

Choć geneza powstania telefonu sięga już XVII wieku, nasuwa się pytanie, czy w dobie najnowszych technologii, potrafimy z nich odpowiednio korzystać i czy telefon, który pozornie powinien ułatwiać nam budowanie relacji, nie stanie się przeszkodą w kształtowaniu profesjonalnego wizerunku?
Czy wiesz jak prawidłowo przedstawić się, inicjując rozmowę telefoniczną, a jak odbierając telefon?
Co zrobić kłopotliwych sytuacjach, które wymagają natychmiastowej reakcji na „drugiej linii”? O tym w tekście o etykiecie telefonicznej.

Prezenty w biznesie

Biznes to w dużej mierze budowanie relacji. Świadomość tego jaką reprezentujemy kulturę narodową i jakie obowiązują u nas zasady budowania relacji służbowych, jest podstawą do świadomego budowania relacji. Zapraszam do lektury artykułu o polskiej kulturze narodowej, krajach propartnerskich i protransakcyjnych oraz o kluczowych zasadach etykiety biznesu.