Prezenty w branży hotelarskiej. Oczywistym jest, że goszcząc w swoim hotelu gościa VIP chcemy zrobić na nim jak najlepsze wrażenie. Drobny, niezobowiązujący upominek od hotelu jest zawsze mile widziany. Pamiętajmy jednak, że w przypadku oficjalnych wizyt, należy poinformować o takim zamiarze osobę z obsługi wizyty i przygotować się na to, że taki prezent z pewnością będzie sprawdzony przez pracowników ochrony gościa.
Należy pamiętać, że symbolika takiego podarunku nie jest bez znaczenia. Nie wszystko nadaje się na prezent, a czasami nawet drobiazg, który wydaje się pewny i bezpieczny, może być negatywnie odebrany i świadczyć o naszym nieprzygotowaniu i nieznajomości kultury naszego gościa.
- Nie dawajmy upominków, które są dobrem narodowym kraju, z którego przyjeżdża nasz gość
- Gościom z krajów arabskich nie zostawiajmy wstawki w postaci alkoholu. Wyznawcy Islamu mają kategoryczny zakaz spożywania alkoholu.
- Pamiętajmy, że w Indiach krowa jest uznawana za święte zwierzę. Nasze pyszne, rodzime krówki, opatrzone rysunkiem krowy na opakowaniu, nie nadają się jako prezent dla gości z Indii.
- Pamiętajmy również o symbolice cyfr i kolorów. Oto kilka cyfr, na które warto zwrócić uwagę przygotowując pudełeczka z prezentami dla gości hotelowych:
- 5 W Japonii przynosi szczęście
- 3; 6; 7 Długie i dostatnie życie (w kulturach azjatyckich)
- 4; 9 W Japonii i Korei pd. oznaczają śmierć
- 13 Pech (w wielu kulturach)
Jeśli temat prezentów interesuje Cię w szerszym kontekście, zapraszam do lektury artykułu poświęconego o prezentach w biznesie