Moje artykuły


Jestem autorką cyklu artykułów o etykiecie biznesu i savoir vivre w relacjach służbowych i biznesowych dla magazynu Transport Manager oraz artykułu dotyczącego działań z zakresu odpowiedzialności społecznej (CSR) dla magazynu Transfer Wiedzy. Etykieta biznesu i Savoir-vivre to wiedza, bez której poruszanie się w środowisku biznesowym jest dość ryzykowne. To przewodnik po normach i zasadach obowiązujących w relacjach służbowych, który ma nieoceniony wpływ na reputację firmy oraz jej pracowników. Serdecznie zapraszam do lektury.




Etykieta przy stole

Oficjalne przyjęcia oraz spożywanie wspólnych posiłków z naszymi biznesowymi partnerami to doskonały sposób na to, by w swobodniejszy i bardziej przyjemny sposób nawiązać relacje zawodowe. Znajomość etykiety oraz zasad savoir-vivre’u w takich okolicznościach doda nam pewności siebie i sprawi, że z łatwością będziemy mogli połączyć przyjemne z pożytecznym. Co oznacza zasada BMW, do czego służą poszczególne sztućce i jaka jest rola gospodarza – to tylko nieliczne aspekty, z którymi warto zapoznać się, zasiadając do biznesowej kolacji.

więcej



Precedencja w biznesie

Z badań wynika, że w skali od 0-100, gdzie 0 to kraje egalitarne a 100 hierarchiczne, Polska otrzymuje 68 punktów. Oznacza to, że bliżej nam do krajów, które przywiązują wagę do hierarchii w relacjach służbowych, a co za tym idzie, oczekujemy od siebie konkretnych zachowań i znajomości zasad precedencji. O tej i innych kluczowych zasadach w budowaniu relacji służbowych w Polsce w artykule „Precedencja w biznesie”.

więcej



Etykieta w biznesie

Biznes to w dużej mierze budowanie relacji. Świadomość tego jaką reprezentujemy kulturę narodową i jakie obowiązują u nas zasady budowania relacji służbowych, jest podstawą do świadomego budowania relacji. Zapraszam do lektury artykułu o polskiej kulturze narodowej, krajach propartnerskich i protransakcyjnych oraz o kluczowych zasadach etykiety biznesu.

więcej



Prezenty w biznesie

Biznes to w dużej mierze budowanie relacji. Świadomość tego jaką reprezentujemy kulturę narodową i jakie obowiązują u nas zasady budowania relacji służbowych, jest podstawą do świadomego budowania relacji. Zapraszam do lektury artykułu o polskiej kulturze narodowej, krajach propartnerskich i protransakcyjnych oraz o kluczowych zasadach etykiety biznesu.

więcej



Różnice kulturowe w relacjach biznesowych

Kultury propartnerskie, protransakcyjne oraz umiarkowanie protransakcyjne – czym się od siebie różnią i jaką my reprezentujemy? O tym jak przygotować się do współpracy z międzynarodowym partnerem, reprezentantem innej kultury prowadzenia biznesu i jakie środki podjąć by ta relacja była jak najbardziej owocna dla obu stron? Akceptacja odmienności zwyczajów często sprawia wiele problemów. Należy mieć jednak jej świadomość, by odnaleźć możliwości dotarcia do wspólnego celu i kompromisu.

więcej



Obyczaje (Europa)

Relacje z krajami europejskimi w odróżnieniu od Bliskiego i Dalekiego Wschodu nie powinny stanowić dla nas szczególnego wyzwania na płaszczyźnie biznesowej. Zazwyczaj posługujemy się podobnymi schematami zachowań oraz przestrzegamy zbliżonych do siebie zasad. Warto mieć jednak na uwadze, że choć geograficznie i kulturowo nie poróżniają nas istotne aspekty, tak w rzeczywistości każde z europejskich państw wykształciło swój indywidualny styl budowaniu relacji z kontrahentami, stosunku do hierarchii czy sposobie komunikowania się.

więcej



Chiny-Japonia

Czy jedno nieuważne zachowanie może zaważyć na dalszych relacjach biznesowych z dalekowschodnim partnerem? Niewłaściwie powitanie, wymiana wizytówek bądź ofiarowanie nieodpowiedniego prezentu – jakie jeszcze faux-pas możemy popełnić podczas oficjalnych spotkań z azjatyckimi klientami? Chiny i Japonia stanowią bogatą skarbnicę długoletniej tradycji – tak różnej i tak zaskakującej dla nas Europejczyków. W dobie globalizacji warto zapoznać się z kulturą ,  z którą wcześniej czy później będziemy mieli do czynienia.

więcej



Kultura arabska

Organizując biznesowe spotkania z partnerami arabskiego pochodzenia oraz wyjeżdżając w służbową podróż do krajów bliskiego Wschodu, często zderzamy się z szeregiem wątpliwości – jakie standardy zachowań funkcjonują w danym środowisku, jak odpowiednio dostosować się do naszego rozmówcy i wreszcie, co zrobić, bądź czego unikać, by nieświadomie nikogo nie urazić. Poznaj kluczowe zasady gwarantujące nam umiejętne i skuteczne budowanie relacji z Arabami.

więcej



Gesty

Komunikacja niewerbalna to bardzo ważny aspekt podczas budowania relacji, nie tylko tych na płaszczyźnie biznesowej. Ujawnia niewypowiedziane emocje, pewność siebie, wyrazy sympatii oraz intencje rozmówcy. Niesie jednak ze sobą szereg niebezpieczeństw, z którymi związany jest głównie brak odpowiedniej interpretacji. Jak się okazuje, w zależności od położenia geograficznego i kultury, gest mogą być zupełnie odmiennie interpretowane. Sprawdź jakie gesty niosą za sobą ryzyko popełnienia faux pas.

więcej



Hindusi

Indie – kolebka barwnej kultury i tradycji. Tak zróżnicowanej i fascynującej, często jednak niezrozumiałej na europejskim lądzie. Wynika to zwykle z nieznajomości podstawowych zasad, które warto opanować, nawiązując współpracę z hinduskim partnerem biznesowym. Wszak Indie to nie tylko egzotyczne podróże. To także kapitał, którego na polskim rynku jest z roku na rok coraz więcej. Przeczytaj o różnicach kulturowych, najczęstszych faux pas i znaczeniu relacji w Indiach.

więcej



Netykieta

Czym różni się e-mail od korespondencji klasycznej? Czy istnieje ciche przyzwolenie na nieprzestrzeganie zasad etykiety i savoir-vivre’u na płaszczyźnie komunikacji internetowej?
Często zapominamy bądź świadomie pomijamy pewne zasady, które powinny być stosowane także w oficjalnej korespondencji mailowej. O „Witam” oraz innych internetowych pułapkach, przez które można (z)ręcznie zaplątać się w sieci – Netykieta na co dzień.

więcej



Etykieta telefoniczna

Choć geneza powstania telefonu sięga już XVII wieku, nasuwa się pytanie, czy w dobie najnowszych technologii, potrafimy z nich odpowiednio korzystać i czy telefon, który pozornie powinien ułatwiać nam budowanie relacji, nie stanie się przeszkodą w kształtowaniu profesjonalnego wizerunku?
Czy wiesz jak prawidłowo przedstawić się, inicjując rozmowę telefoniczną, a jak odbierając telefon?
Co zrobić kłopotliwych sytuacjach, które wymagają natychmiastowej reakcji na „drugiej linii”? O tym w tekście o etykiecie telefonicznej.

więcej